Η έρευνα International Computer and Information Literacy Study (ICILS) είναι µία διεθνής έρευνα στον χώρο της εκπαίδευσης, η οποία ξεκίνησε το 2013. Η έρευνα εστιάζει στις δεξιότητες ψηφιακού αλφαβητισμού και διερευνά πόσο καλά προετοιμασμένοι είναι οι 13χρονοι/χρονες μαθητές/μαθήτριες (Β΄ Γυμνασίου) για να ζήσουν και να εργαστούν αποτελεσματικά στον ψηφιακό κόσμο.
Η έρευνα ICILS αφορά στις βασικές γνώσεις, τις δεξιότητες και την αντίληψη που απαιτούνται για την επιτυχία των μαθητών και μαθητριών στο νέο δυναμικό περιβάλλον της πληροφορίας. Ειδικότερα, στόχο της έρευνας αποτελεί η ανίχνευση των ικανοτήτων και δεξιοτήτων των μαθητών και μαθητριών σε σχέση με τη διερεύνηση, τη δημιουργία, τη συμμετοχή και την επικοινωνία στο σπίτι, στο σχολείο και στην κοινότητα μέσω της χρήσης υπολογιστών.
Η ICILS (2023) αποτελεί τον 3ο κύκλο της έρευνας και πραγματοποιείται από το Australian Council for Educational Research (ACER) σε συνεργασία με τον IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievement. Η ICILS διεξάγεται κάθε πέντε χρόνια, ξεκινώντας από το 2013. Η Κύπρος συμμετείχε για πρώτη φορά κατά την κύρια φάση της ICILS τον Απρίλιο του 2023 σε τυχαία επιλεγμένες τάξεις από όλα τα δημόσια και ιδιωτικά σχολεία της Κύπρου.
Στον κύκλο του 2023 συμμετείχαν επίσης οι εξής χώρες: Αυστρία, Αζερμπαϊτζάν, Βοσνία Ερζεγοβίνη, Βέλγιο (Φλαμανδική Κοινότητα), Κινεζική Ταϊπέι, Κροατία, Τσεχική Δημοκρατία, Δανία, Φινλανδία, Γαλλία, Γερμανία, Ελλάδα, Ουγγαρία, Ιταλία, Καζακστάν, Κόσοβο, Λετονία, Λουξεμβούργο, Μάλτα, Ολλανδία, Νορβηγία, Ομάν, Πορτογαλία, Δημοκρατία της Κορέα, Ρουμανία, Ρωσική Ομοσπονδία (Μόσχα), Σερβία, Σλοβακική Δημοκρατία, Σλοβενία, Ισπανία, Σουηδία, Ηνωμένες Πολιτείες και Ουρουγουάη.
Η έρευνα περιλαμβάνει δοκίμιο και ερωτηματολόγιο μαθητή/μαθήτριας, ερωτηματολόγιο εκπαιδευτικού, ερωτηματολόγιο συντονιστή/συντονίστριας πληροφορικής και ερωτηματολόγιο διευθυντή/διευθύντριας. Όλα τα ερωτηματολόγια καθώς και το δοκίμιο μαθητή/μαθήτριας χορηγούνται σε ηλεκτρονική μορφή.
Τον συντονισμό και τη διεξαγωγή του Προγράμματος στην Κύπρο έχει αναλάβει το Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας και Αξιολόγησης (ΚΕΕΑ) του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου Κύπρου.